Obsah

Maminko a tatínku, jdu do školky

Typ: ostatní
Maminko a tatínku, jdu do školky 1Informace pro rodiče přijatých dětí

Maminko a tatínku, jdu do školky!

 

A abych měl snadnější nástup do školky, pomozte mi prosím s následujícím:

 

  • Naučte mě dodržovat správný denní režim, tj. pravidelnou dobu spánku, jídla a hry.
  • Naučte mě, abych sám uměl jíst a uměl pít z hrnečku, láhve s dudlíkem jsou pro miminka. Nedávejte mi mixované jídlo, mám zoubky a umím už kousat sám. Naučte mě u jídla sedět v klidu a nenechte mě s jídlem pobíhat po místnosti. Ve školce pijeme jen z hrnečků a jíme lžící.
  • Nevozte mě stále jen v kočárku, protože pak nejsem zvyklý chodit a špatně zvládám vycházky.
  • Naučte mě smrkat a správně používat kapesník (rádi pomůžeme).
  • Naučte mě správným hygienickým návykům (s utřením zadečku pomůžeme).
  • Do školky mi kupte bačkorky s gumičkou přes nárt, ne na tkaničku (výjimku tvoří doporučená zdravotní obuv od lékaře) a už vůbec mi nedávejte pantofle či Crocsy - nemohu si v nich bezpečně hrát, běhat ani cvičit.
  • Lépe se budu cítit ve volném oblečení na gumu v pase, než v těsných riflích se zipem a kovovými knoflíky. Na pobyt venku potřebuji oblečení, které si mohu umazat, půjdu si totiž s kamarády hrát na pískoviště a běhat na zahrádku.
  • Když chci slavit s ostatními kamarády své narozeniny, nebo svátek, dávejte mi pro ně měkké sladkosti – želatinové bonbóny apod. Cucavé bonbony ani žvýkačky do školky nepatří.
  • Nenechte mě do školky nosit řetízky, prstýnky, náramky a jiné nebezpečné předměty. Na spinkání a na hraní mi stačí plyšáček,  nebo jiná jednoduchá hračka, kterou si mohu s sebou vzít.
  • V době chladného počasí mi dávejte na ruce rukavice palčáky, prstové rukavičky si vezmu, až si je budu umět navléci sám.

 

 

 

Informace pro rodiče nastupujících dětí do MŠ

 

Nástup do mateřské školy představuje jednu z nejnáročnějších změn v životě dítěte. Ocitají se v neznámém prostředí se střídajícími se paními učitelkami a se spoustou stejně starých kluků a holčiček, které jsou na tom úplně stejně. Najednou už tady není jenom maminka nebo tatínek, jsou tu paní učitelky, které musí rozdělit svou pozornost mezi ostatní děti.

Doma je denní režim zpravidla podřizován potřebám dítěte, tady se musí přizpůsobit dítě dennímu režimu v MŠ, a to se neobejde bez slziček. Pro usnadnění vstupu do MŠ postupně přizpůsobujte váš denní režim, režimu v MŠ.

 

Několik doporučení, co by vaše dítě mělo zvládat před nástupem do mateřské školy:

  • Znát své jméno
  • Umět si říci co chce nebo potřebuje
  • Spolupracovat při oblékání a svlékání
  • Umět nazouvat a vyzouvat boty
  • Poznat si své věci a uložit je na své místo
  • Vysmrkat se a používat kapesník
  • Držet lžíci a umět se najíst
  • Při jídle sedět u stolu
  • Umět pít z hrnečku a skleničky
  • Používat toaletu, ne nočník (pleny jsou nepřípustné)
  • Umět si říci o potřebu jít na záchod
  • Umět si umýt samostatně ruce mýdlem, utřít se do ručníku
  • Ujít kratší vzdálenosti během pobytu venku.

 

První dny a týdny znamenají pro dítě, které bylo dosud v domácí péči, značnou změnu v jeho dosavadním životě. Je to především první změna a každé dítě se jí nepřizpůsobí stejně. Některé děti se rychle spřátelí s novým prostředím i s učitelkami, jiné jsou v prvních dnech smutné, špatně usínají, málo jedí, jsou brzy unavené a snáze i onemocní. V takovém případě však velmi záleží na klidném a trpělivém jednání rodičů.

Spolupracujte s paní učitelkou, vzájemně se doplňujte a postupujte společně v zájmu dítěte v jeho výchovně vzdělávacím procesu a  zejména v  usnadnění celkové adaptace dítěte na nové prostředí.

 

10 dobrých rad, které usnadní Vám i Vašemu dítěti nástup do mateřské školy:

 

1. Veďte dítě k samostatnosti - zvláště v hygieně, oblékání a jídle. Nebude pak zažívat špatné pocity spojené s tím, že bude jediné, které si neumí obléknout kalhoty, najíst nebo dojít na záchod.

2. Mluvte s dítětem o tom, co se ve školce dělá a jaké to tam je. Můžete si k tomu vzít obrázkovou knížku nebo si popovídejte s dítětem, které do školky už chodí.

3. Vyvarujte se negativním popisům, jako "tam tě naučí poslouchat", "tam se s tebou nikdo dohadovat nebude", „budou se ti smát, že to neumíš“apod. Nevyvolávejte v dítěti strach z MŠ.

4. Zvykejte dítě na odloučení - při odchodu např. do kina láskyplně a s jistotou řekněte, že odcházíte, ale ujistěte dítě, že se vrátíte. Dítě potřebuje pocit, že se na Vás může spolehnout. Chybou je, když se vyplížíte tajně z domu. Dítě se cítí zrazené a strach z odloučení se jen prohlubuje.

5. Dávejte dětem jistotu, že to zvládne a že mu věříte. Zvýšíte tak sebedůvěru dítěte. Pokud má dítě chodit do školky rádo, musí k ní mít kladný vztah.

6. Buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat. Ovšem neodcházejte ani narychlo nebo tajně, ani ve vzteku po hádce s dítětem.

7. Dejte dítěti s sebou něco důvěrného - plyšáka, malou hračku.

8. Plňte své sliby - když řeknete, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít.

9. Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci Vy.

Děti dokážou velmi citlivě poznat projevy strachu u rodičů. Platí tu, že zbavit se svojí vlastní úzkosti, znamená zbavit dítě jeho úzkosti. Pokud máte strach z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčeni o tom, že dítě do školky dát chcete, pak byste měli přehodnotit nástup dítěte do školky. Případně se dohodněte, že dítě do školky bude vodit ten, který s tím má menší problém.

Za pobyt ve školce neslibujte dítěti odměny předem. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je ve školce bez rodičů zvyká si na nové prostředí, ale přidá se i strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane. Samozřejmě, pokud den ve školce proběhne v pohodě, chvalte dítě a jděte to nějak oslavit třeba do cukrárny nebo kupte nějakou drobnost. Materiální odměny by se ale neměly stát pravidlem, dítě by pak hračku vyžadovalo každý den.

10. Promluvte si s učitelkou o možnostech postupné adaptace dítěte, dítě může chodit jen dopoledne apod.

Předejdete mnoha nepříjemnostem, budeme-li vědět, co nejvíce o dosavadním vývoji a zvyklostech Vašeho dítěte. Nebojte se sdělit p. učitelkám i pro Vás nepodstatné věci o dítěti – každé dítě je individuální, jiné. Informujte nás o stravovacích zvyklostech dítěte – co např. vůbec nejí z důvodu, že mu je po tom špatně a zvrací, zda trpí nechutenstvím, zda doma vydatně snídá (pak nebude mít chuť svačit a naopak), apod.

 

Důležité

 

Vaší povinností je osobně ráno předávat dítě do třídy paní učitelce a informovat učitelku o chování dítěte doma, zejména o jakýchkoli odchylkách (nechutenství, zvýšená teplota, bolest hlavy, vyrážka, zvláště pak řídká stolice a zvracení…).

Nepokoušejte se do školky dávat nemocné dítě!!! Nejenže,poškodíte zdraví vlastního dítěte, ale ohrozíte tak i zdraví ostatních dětí.

O nemocné dítě nemůže mateřská škola pečovat! V tomto případě budete vyzváni k okamžitému vyzvednutí dítěte z MŠ a návštěvě lékaře, nebo předložení zprávy od ošetřujícího lékaře, že je dítě zdravé a může navštěvovat kolektiv MŠ. Onemocní-li dítě nakažlivou chorobou nebo někdo jiný ve Vaší rodině, ohlaste to rovněž v MŠ.

Dětem léky v MŠ nepodáváme. Vyjímkou je jen chronické onemocnění dítěte, a to jen na základě doporučení odborného lékaře a souhlasu ředitele MŠ.

 

Před nástupem do mateřské školy je vaší povinností seznámit se se Školním řádem MŠ, který je pro vás závazný. Je k dispozici v šatnách jednotlivých tříd a na našich webových stránkách.

 

Doporučení pro rodiče

 

            Neprodlužujte zbytečně pobyt dítěte v mateřské škole, která mu při nejlepší péči nemůže nahradit citový vztah k rodičům. Dopřejte mu denní společnou procházku, hru, rozhovor, předčítání. Mějte na paměti, že mateřská škola je jen doplňkem výchovné péče v rodině.

Pokud máte nějaké problémy nebo pochybnosti o výchově dítěte, otevřeně si o tom promluvte s paní učitelkou ve třídě. Využívejte k tomu zejména odpolední rozcházení dětí, kdy má paní učitelka více času se vám věnovat, nebo využívejte konzultačních schůzek dle časových rozpisů na jednotlivých třídách.

Do mateřské školy nepatří řetízky, přívěsky, prstýnky, žvýkačky, cenné věci.

Nedávejte dětem ani drobné, ostré, či jinak nebezpečné hračky! Děti mají ve třídě dostatek hraček a podnětů k tvořivým činnostem. Za hračky, které si děti přinesou do MŠ, nenesou paní učitelky žádnou zodpovědnost.

 

Přejeme vám pohodové, radostné a spokojené prožitky v naší mateřské škole.

 

Za kolektiv všech zaměstnanců MŠ Marie Polčáková, vedoucí učitelka MŠ

 


Vytvořeno: 3. 5. 2019
Poslední aktualizace: 3. 5. 2019 19:33
Autor: Marie Polčáková