Obsah

O mateřské škole

Mateřská škola se nachází v samostatné budově umístěné v rozlehlé zahradě v ulici Kpt. Jaroše. Vzdálenost od základní školy je asi 1 km. Kapacita mateřské školy je 100 dětí.

Mateřská škola v Tovačově přešla 1. 1. 2003 pod samostatný právní subjekt Základní školu Tovačov. Vznikla tak nová příspěvková organizace Základní škola a Mateřská školy Tovačov. Ředitelem školy je od 1. 8. 2018 Mgr. Bc. Leon Bouchal, vedoucí učitelkou mateřské školy byla 7. 11. 2006 jmenovaná Marie Polčáková, nyní je zástupce ředitele pro předškolní vzdělávání. Zřizovatelem školy je Město Tovačov.

Budova mateřské školy se nachází v klidné ulici nedaleko centra města a tovačovského zámku, který je dominantou města. Jedná se o stavbu pavilonového typu, která se skládá ze dvou budov, které jsou horizontálně propojeny.

V září 2007 došlo ke sloučení jídelen mateřské školy a základní školy a stravování v mateřské škole je zajištěno dovozem stravy z jídelny základní školy.

Ve dvou propojených budovách jsou 4 třídy mateřské školy tvořené třídou, hernou, šatnou, skladem pomůcek a sociálním zařízením. Dvě třídy v přízemí jsou bezbariérové.

Třídy jsou prostorné, světlé a okna jsou vybavena žaluziemi. Všechny třídy jsou vybaveny moderním školním nábytkem a interaktivními tabulemi. Místnosti, které děti využívají, dávají svojí velikostí i prostorem široké možnosti k všestranným hrám i činnostem dětí a rozvoji jejich osobnosti.

Budovy mateřské školy jsou umístěny v rozlehlé školní zahradě. V srpnu 2016 byla provedena rekonstrukce školní zahrady, kterou financovalo město Tovačov s využitím spolufinancování z Programu rozvoje venkova. Děti mají na zahradě čtyři pískoviště, dřevěné prolézačky, pružinová houpadla, skluzavky, horolezecké stěny, lanovou prolézačku a další.

Děti jsou rozděleny do tříd podle věku. Jednotlivé třídy nesou názvy:

  • Sluníčka
  • Koťátka
  • Medvídci
  • Berušky

Vnitřní prostory mateřské školy jsou chráněné zabezpečovacím zařízením a u vstupu do každé třídy je umístěn videotelefon.

 

Zaměření jednotlivých tříd:

 

I. třída:                       nejmladší děti

Třída je zaměřena na všestranný rozvoj dětí. V měsíci září a říjnu jde o tzv. období zvykání si, adaptaci dětí, kdy se malé děti včleňují do kolektivu a překonávají přechod z rodiny, zvykají si na režim mateřské školy a přechodové situace v průběhu dne. Děti jsou vedeny k samostatnosti: umět si poznat svou značku, k hygienickým a společenským návykům, optimálnímu kulturnímu stolování, rozvoji řeči a rozvoji hrubé a jemné motoriky. Třída je zaměřena na rozvíjení samostatnosti a soběstačnosti, upevňování nových poznatků zábavnou a prožitkovou formou, zařazování psychomotorických a hudebně pohybových her pro celistvý rozvoj osobnosti dítěte, a to formou dramatické tvořivosti a individuálního přístupu. Dle individuálních potřeb probíhá postupná adaptace dětí.

 

 

II. třída:          mladší děti

Třída je zaměřena na všestranný rozvoj dětí, v měsíci září a říjnu je tzv. období zvykání si, adaptaci dětí, kdy malé děti se včleňují do kolektivu a překonávají přechod z rodiny a zvykají si na režim školy a přechodové situace v průběhu dne. Děti jsou vedeny k samostatnosti, umět si poznat svou značku, k hygienickým a společenským návykům, optimálnímu kulturnímu stolování, rozvoji řeči, rozvoji hrubé a jemné motoriky. Prohlubování a rozvíjení samostatnosti a soběstačnosti, zábavnou a prožitkovou formou upevňování nových poznatků, zařazování psychomotorických a hudebně pohybových her pro celistvý rozvoj osobnosti dítěte, a to formou dramatické tvořivosti a individuálního přístupu dle potřeb dětí.

 

 

III. třída:         střední věková skupina dětí

Třída je zaměřena na další socializaci dětí, na rozvoj slovní zásoby a celkový mluvený projev, na rozvíjení volních vlastností – ohleduplnosti, potlačování agrese vůči druhým, pomoc druhému, dodržování pravidel slušného chování, rozvíjení samostatnosti a soběstačnosti, zábavnou a prožitkovou formou upevňování nových poznatků, zařazování psychomotorických a hudebně pohybových her pro celistvý rozvoj osobnosti dítěte, a to formou dramatické tvořivosti, je zaměřena na  individuální přístup dle potřeb dětí. Dále je zaměřena na výtvarnou, hudební, pohybovou, dramatickou výchovu, logopedickou prevenci a prožitkové učení. Pro děti, které vyžadují podporu při vyrovnání vzdělávacích potřeb, jsou vypracovány plány pedagogické podpory, se spoluúčastí rodičů.

 

 

IV. třída:         nejstarší věková skupina dětí

Třída je zaměřena na vstup předškolních dětí do 1. třídy a další všestranný rozvoj dětí, na upevňování  hygienických a společenských návyků, kulturního stolování, na získávání zdravého sebevědomí, kooperaci ve skupině dětí, vyjádření svého názoru, aktivní rozvoj řeči a komunikačních dovedností, rozvoj hrubé a jemné motoriky, dodržování domluvených pravidel, správné držení kreslících nástrojů, seznamování s výtvarnými technikami, objevování barev, manipulace, práce s přírodninami, využití „hry na tělo“, rytmických nástrojů, průprava tanečních kroků při reprodukované moderní hudbě, tvořivá práce s písničkami, tanečky a říkadly. Dále je zaměřena na výtvarnou, hudební, pohybovou, dramatickou výchovu, logopedickou prevenci a prožitkové učení. Pro děti, které vyžadují podporu při vyrovnání vzdělávacích potřeb, jsou vypracovány plány pedagogické podpory, se spoluúčastí rodičů.

 

Souběžné působení dvou učitelů v každé třídě je zajištěno při pobytu venku, při účasti dětí na různých akcích školy (výlety, sportovní akce, plavání, sauna aj.)

 

Děti jsou přijímány do mateřské školy na základě vnitřní směrnice o přijímání dětí do mateřské školy. Po nastoupení dítěte jsou zákonní zástupci povinni platit úplatu za předškolní vzdělávání a dodržovat školní řád. Seznámení se školním řádem potvrdí písemně. Vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy se poskytuje bezúplatně.

 

Každá třída může být naplněna do maximální kapacity 24 dětí. Pro vyšší počet dětí ve třídě může mateřské škole udělit výjimku zřizovatel školy. V takovém případě nesmí maximální počet dětí ve třídě být vyšší než 28.

 

Vyučující vytvářejí společně třídní vzdělávací program pro svoji třídu, který přizpůsobují konkrétnímu věkovému složení dětí.

 

 

 

Prezentace školky na videu zde

Další video s názvem Rok v mateřské škole - Barevný svět v Tovačově zde

Fotografie budovy MŠ