Obsah
Školní poradenské pracoviště spadá do oblasti poradenských služeb ve škole. Program pedagogického poradenství zpracovává a aktualizuje tým pracovníků školy:
výchovný poradce pro 1. a 2. stupeň: Mgr. Linda Minxová
speciální pedagog: Mgr. Eva Životková
školní metodik prevence: Mgr. Jana Ticháčková
Standardní činnosti školního poradenského pracoviště
Standardní činnosti poradenských pracovníků školy zahrnují služby, které jsou poskytovány žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům. Podmínkou pro poskytnutí školní poradenské služby nezletilému žákovi je informovaný souhlas jeho zákonných zástupců. Souhlasu zákonného zástupce není třeba v případech, kdy je ohroženo duševní nebo tělesné zdraví žáka nebo osob v jeho okolí a v případech, kdy soud požádá o psychologické vyšetření žáka.
Náplň činnosti jednotlivých poradenských pracovníků ŠPP
- výchovný poradce pro 1. a 2. stupeň: Mgr. Linda Minxová
konzultační hodiny: pondělí 7.30 – 14.00 hod., (kdykoli po předchozí domluvě)
kontakt: Mgr. Linda Minxová - 731568441
Náplň práce výchovného poradce
Výchovný poradce vykonává činnosti poradenské, koordinační, informační a metodické. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.
Poradenské činnosti
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko -psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum) a středisky
- výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy
- vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují
zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky
- zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole,
koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými
poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků
- kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků a individuální poradenství v této oblasti (ve spolupráci s třídním učitelem, zákonnými zástupci žáků)
Metodické a informační činnosti
- zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence
- metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
- vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření
- speciální pedagog: Mgr. Eva Životková
konzultační hodiny: kdykoli po předchozí domluvě
kontakt: eva.zivotkova@zstovacov.cz
Náplň práce speciálního pedagoga
Speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních. O svých činnostech vede písemnou dokumentaci v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů.
Depistážní činnosti
- vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče
Diagnostické a intervenční činnosti
- diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka (shromažďování údajů o žákovi, včetně anamnézy osobní a rodinné), analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení
- provádění, event. zajištění speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních
- participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (v kooperaci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem…)
- zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- participace na kariérovém poradenství - volba vzdělávací cesty žáka
Metodické a koordinační činnosti
- příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb na škole
- kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
- metodické činnosti pro pedagogy školy
- specifika výuky a možnosti žáků podle druhu a stupně postižení
- návrhy metod a forem práce se žáky - jejich zavádění do výuky, instruktáže, využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- dokumentace případů a její zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů, administrativa
- školní metodik prevence: Mgr. Jana Ticháčková
konzultační hodiny: pondělí: 13.30 – 14.15 hod. pro žáky
(pro rodiče kdykoli po předchozí domluvě)
kontakt: jana.tichackova@zstovacov.cz
Náplní práce školního metodika prevence
Školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.
Metodické a koordinační činnosti
- tvorba preventivního programu školy
- realizace aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů
- metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů
- vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy
- příprava aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců
- koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, mající v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů
- vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření
Informační činnosti
- zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy
Poradenské činnosti
- poskytování poradenských služeb žákům s rizikem či projevy sociálně patologického chování a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli)
- spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd
Zpracováno dle Vyhlášky 197 ze dne 2. 6. 2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
Prevence a preventivní program školy
Preventivni program školy vychází z pokynů MŠMT, č.j.: 14514/2007-51, který do prevence sociopatologických jevů zařazuje konzumaci drog včetně alkoholu, kouření, kriminalitu, virtuálni drogy a gambling, záškoláctví, šikanování a jiné násilí, rasismus, xenofobii, intoleranci, antisemitismus. Cílem preventivního programu je ve spolupraci s rodiči formovat osobnost žáka, ktérá je s ohledem na svůj věk schopna se orientovat se v dané problematice, je schopna vážit si svého zdraví, umí nakládat se svým volným časem a má osvojené základní sociální dovednosti.
Preventivní program školy obsahuje základní strategii a zásady, kterými se řídíme při výchově a vzdělávání žáků. V průběhu každého školního roku monitorujeme situaci ve škole, všímáme si aktuálních problémů a vycházíme z předešlých pozitivních zkušeností. Každý vychovný problém vždy řešíme individuálně, hledáme jeho příčinu, snažíme se ji odkrýt, rešit ji rychle a pohotově. Jsme si dobře vědomi toho, že pro úspěch naší práce je zcela zásadní zdravé klima školy. Je nutné děti učit správnému chování a laskavým mezilidským vztahům. Jen pak Ize žít v prostředí důvěry.
Preventivní program školy - zde (541.75 kB)
Postup školy při řešení neomluvené absence u žák - zde
Krizový plán školy pro řešení šikanování žáků - zde